ISO Nativ pentru Seria Panasonic LUMIX GH5, GH5S, S1,S1R
In articolul de astazi ne-am propus sa va captivam atentia cu cateva detalii, de o importanta majora, in ceea ce priveste utilizarea valorii ISO Nativ in modul de filmare (valabil bineinteles si in modul foto) pentru senzorii de Panasonic GH5, GH5S si S1/S1R.
Termenul de ISO Nativ, sau in unele cazuri il gasim sub formularea ISO de Baza, se refera la valoarea neamplificata (analogic sau digital) al semnalului video, incluzand cel mai bun raport semnal / zgomot, al senzorului camerei foto/video, aceasta atingand cel mai bun Dynamic Range (*Dynamic Range – capacitatea de captare a unui numar de f stopuri).
Pe scurt, valoarea ISO Nativa = cel mai bun Dynamic Range, adica cea mai mare valoare de stopuri (din shadows pana in highlights) care poate fi captata de senzor. Cu alte cuvinte, daca stim ce valoare ISO Nativa are senzorul camerei noastre, ar fi bine ca tot ceea ce filmam/fotografiem, sa fie tras la acea valoare sau cat mai aproape de acea valoare, ca imaginea finala sa nu sufere amplificari de raport semnal/zgomot (adica pe intelesul tuturor imaginea sa nu fie degradata de gain – purici – sau pierderea informatiei din zona de shadows sau highlights).
Revenind la senzorii Panasonic, o sa intram putin in detalii, si ne oprim asupra camerei Panasonic GH5.
Valoarea ISO Nativa pentru camera Panasonic GH5 este ISO 400, iar in modul V-Log, la o rezolutie 4K UHD 10 bit, atingem numarul maxim de 10 f stopuri (ca si o comparatie, pentru o parere obiectiva, Arri Alexa are un ISO Nativ 800 si un DR de 14 f stopuri).
Recomandari. Pentru a beneficia de cea mai buna calitate a imaginii, folositi corect amplificarea de semnal/zgomot a senzorului in timp ce filmati/fotografiati.
Mai simplu spus, daca conditiile de filmare imi permit sa raman la ISO 400 (Nativ) asa trag. Daca e nevoie sa urcam ISO-ul, atunci, folosim un multiplu de 2 (de la ISO 400 urmatorul pas este ISO 800, ISO 1600, ISO 3200, ISO 6400…etc). In acest fel ne asiguram ca ceea ce am filmat/fotografiat are cel mare numar de stopuri si cel mai bun raport semnal / zgomot.
Continuam cu Panasonic GH5S. Acesta are Dual ISO, ceea ce inseamna ca aceasta camera ne ofera 2 valori ISO Native. ISO 400 si ISO 2500.
Desi HLG-ul este mai “colorat” (Hybrid Log Gamma), totusi, conform testelor de specialitate, Panasonic GH5S a atins cel bun Dynamic Range, 10.7 f stopuri, la ISO 400.
Nu uitati sa luati in calcul urmatorul aspect. Un Dynamic Range mai bun, care automat inseamna un numar mai mare de f stopuri, alaturi de o valoare ISO cat mai aproape de ISO 800 (este o valoare de referinta pentru industria cinematografica, unde majoritatea senzorilor ofera cel mai mare numar de f stopuri la aceasta valoare nativa ISO) ne poate oferi performante mult mai bune low light.
Asta e ideea, Dynamic Range bun (la ISO nativ), va duce clar la performante low light foarte ridicate.
Am ajuns in prezent, la Panasonic S1, care are o valoare ISO Nativa 400.
Din cele mai recente teste, efectuate in HLG au atins 12.2 f stopuri si ATENTIE in V-Log, Dynamic Range-ul a atins o valoare impresionanta de 14.2 f stopuri.
Stati putin. Mai stiti cate stopuri am spus ca are Arri Alexa la ISO Nativ 800? Nu? Va reamintesc eu, 14 f stopuri. Acest lucru face ca sa ne indreptam serios atentia, din punct de vedere al costurilor de productie, vis a-vis de camerele pe care le alegem, alaturi de solutii de rig foarte decente (deja sunt disponibile de la SmallRig, la un pret decent) si sa putem obtine rezultate foarte bune in post productie.
Speram ca urmeaza sa folositi corect in productiile dumneavoastra valorile de ISO Native, ale acestor camere, si vom reveni cu alte detalii tehnice, care sigur va trezesc interesul pentru informatii corecte si bine organizate, pentru a intelege cat mai corect modul de functionare al camerelor dumneavoastra. Pentru a testa Panasonic S1, GH5 si GH5S, nu ezitati sa vizitati showroom-ul West Buy.
Un articol de:
Jean Blagoi
Jean Blăgoi DP, Camera Operator Începând cu anul 2005, Jean Blăgoi este proaspăt absolvent al Academiei de Radio și Televiziune, secțiunea Imagine. Cu pași timizi, dar siguri, începe să producă clipuri pentru Tudor Sișu, alături de alte nume ale Rap-ului românesc (Grupul De Rezistență, Cosy, etc). Din 2016 începe colaborarea cu Alex Țuțurescu și Rares Comanescu pentru 90% din proiectele unde semnează imaginea (DoP).